November 15, 2017

Trip Big Island, Johor 2017

Assalamualaikum w.b.t

Semoga Allah s.w.t merahmati anda semua.
Ramai yang tanya ‘bila ko nak update cite ko pergi backpacker trip ke Pulau Besar, senang ako nie nak rujuk’.
Ok la since semua dah dok push i, jd nak taknak walaupun engko takde mood maka paksa dan rela itu perlu demi orang yang memerlukan ala-ala tour and guide ko..hehehe [takpe dapat pahala woo)

Trip muslimah backpacker ini memang dah dirancang awal 3 minggu. Trip ini dibuat saje-saje kenangan dan mengeratkan silaturahim antara kami opismate. So yang pergi ini of course la semuanyer perempuan yang terdiri daripada mak dara dan anak dara (jumlah yang pergi 6 orang). Kepada yang mak dara sila la minta izin dengan suami anda terlebih dahulu nyer..mehehe

Trip kami ini hanya lah untuk 2 hari 1 malam sahaja. Sebab kalo nak extend nanti takut satu opis kena tutup plak..kihkihkih. Jadi kena pandai-pandai la kowang manage hari apa yang jatuh pd cuti umum.  Jadi sapa-sapa nak pergi, nie bajet yang I boleh sharing dengan uoll's.

So kami bertolak pagi-pagi sebelum subuh sebab nak mengejar naik bot pukul 9.30 pagi. Dari Putrajaya ke Jeti Mersing dalam around 5 jam (bergantung pada kemahiran pemandu). Macam kami sampai ke jeti mersing dalam pukul 9.15 pagi. Sementara menunggu pemandu boat transfer, kami sarapan dulu di jeti mersing makan roti canai.

BAJET TRIP PULAU BESAR PAKEJ 2D1N:
a)   Tempat penginapan termasuk makan minum, sarapan pagi dan snorkeling di 2 spot : RM280/person

**Penginapan ala-ala rumah kampong

***untuk tempahan : 013-3485171 (kak Khadijah)

b) Bot (dari jeti mersing ke Pulau Besar) – owner penginapan    belanja kami [so save kat cni dah bajet]

c) Duit Minyak/Tol Kereta (dari Putrajaya ke Jeti Mersing) : RM150/person [ini pun berlebih gak]

d) T-shirt trip (kalo nak) : RM30/person

TOTAL SEORANG : RM460

Ini adalah tempat penginapan kami ala-ala kampong. Tenang sungguh.
Nyaman dan damai aja tempat kawasan  perkampungan di sini.

Sampai saja kami di Pulau Besar, masing-masing dah tak keruan tengok pemandangan yang subhanaallah begitu cantik. Siap kira lagi pulau ini kaler lautnya ada bepa layer..hihihi. Dah jejak je kaki kt pulau tue, apa lagi masing-masing siap ber swafoto dan posing seolah-seolah pulau ini kami yang punya...hahahaha

Part 1 - Posing like a Minion Team

Part 2 - Posing like be a Model Versace or Gucci

Bila sampai sahaja di Pulau Besar, subhanaallah..cantik dan indah sungguh pemandangan pulau ini. Memang sesuai untuk mereka yang nak honeymoon atau ingin mencari ketenangan. Panjat kesyukuran kepada ilahi kerna masih lagi diberi kesempatan untuk melihat keindahan ciptaanNYA.

Part 3 : Posing like a tip top artist

Part 4 : Posing in the beach

Part 5 : We Are Survivor

Part 6 : Posing in Cradle

Part 7 : I Need the Coconut Shake

Ok...now the rate for their food yang dihidangkan di sana. Makanan yang disediakan sepanjang kami menginap di sana... alhamdulilah sedap. But fyi, chef tukang masak kt sana is a men..Jangan plak kowang terperanjat yang pengurusan kat pulau ini semua lelaki. Mula-mula kami pun risau pulau ini ada majoriti lelaki. Al maklum kami ini kan semuanya perempuan..wajiblah takut..if anything happen to us..huiii nauzubillah...Alhamdulilah, Allah s.w.t melindungi kami sepanjang berada disana. Nasihat dari I better la kowang bawa lelaki at least sorang [jgn lelaki lembut sudah la..tak sila-silap, kowang yang dia tinggalkan..kihkih].

p/s : gambar masa barbeku tak sempat nak amik..sebab masing-masing dah kelaparan. Maaf.

Keesokkan harinya pula, kami cadang kononnya nak tengok matahari terbenam [romantik sikit]..tapi pagi-pagi subuh dah hujan turun. Jadinya tak dapatlah nak tengok. Agak-agak hujan dah renyai tu, masing-masing decide just kami main-main air je kat pulau tue sambil tue tengok keindahan alam disekeliling pulau.

Rasa cam dah puas main air dan mengelilingi kawasan pulau tue, ready to back and otw pulang kami dibawa melihat hidupan laut tp bukannye snorkeling tau sebab msg-msg takut nak snorkeling. Jadinya tengok je la ikan dari atas bot aja. Bagi la ikan makan roti. Excited gak la kami semua. Macam udak baru pegi lawatan sekolah..hehehe.Kepada orang yang kaki snorkeling nie memang puas sikit la boleh menyelam sambil tengok hidupan dalam laut [bila la ada kekuatan nak blaja snorkeling..doa sikit kawan-kawan]. Yang i kat atas bot ini pun dah rasa excited bila tengok ikan ‘DORY’. Sambil melihat keindahan alam dipulau tue boleh la kowang tangkap gambar sambil swafoto dengan member.

Part 7 : Posing on a Boat

Lebih kurang pukul 1.00 petang, kami selesai dan sampai di jeti mersing untuk perjalanan pulang ke Putrajaya. Tapi sebelum pulang tu, sempat juga kami singgah sekejap ke rumah adik salah sorang click opismate kami. Puas hati la dapat makan ayam asam pedas, sayur kerabu dan macam-macam la. Siap bagi kami bawa pulang ubi kayu lagi tue. Terima kasih sangat-sangat. Terharu!..mehehehe

**p/s: next time boleh la ajak opismate pergi Pulau Kapas, Terengganu pulak.